マルチエージェントモデルを用いたECサイトのシミュレーション

○伊藤 健1)生田目 崇1)

1) 中央大学

Abstract 本研究では,マルチエージェントモデルを用いてECサイトのシミュレーションを行う.
近年,SNSの発達により,情報伝搬が促進され,個人の発言の影響力が大きくなってきている.
また,EC市場の発達により,ネットで購買する人が増え,企業もアクセスログなどの大量のデータを蓄積している.こうした中で,消費者のウェブ上での,不透明な購買行動を予測することは,経営に重要であると考えられる.マルチエージェントモデルは,個人の行動の相互作用によって,マクロ現象を表現できる.またシナリオ分析することで,ECサイト上の消費者行動を予測することができ,意思決定者の支援に繋がることが期待される.
In this study, we performed a simulation of the EC by using a multi-agent model .
In recent years , the development of SNS, promotes the information propagation , impact remark individuals are becoming larger .
Among these , on the consumer of the web , to predict the opaque purchasing behavior is believed to be important for management .
Multi-agent model is by the interaction of individual behavior can represent a macro phenomenon . Also By scenario analysis ,
EC can be used to predict consumer behavior on the site , it is expected to lead to support decision makers .
Keywords マルチエージェントモデル,複雑系,EC
Multi-agent model,Complex Systems,EC
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