ビジネス・インテリジェンス製品におけるサービスの役割

○田中 公人1)

1) 法政大学

Abstract 本稿の目的は、BI製品において、サービスによる付加価値提供の方法が企業によって異なる理由は何故か、またその違いにより企業活動にどのような影響があるかを明らかにすることである。分析は2社のBIベンダに関するケーススタディにより行った。分析の結果、1社は技術面に関する付加価値サービス、もう1社は技術だけでなく顧客のビジネスプロセスに関する課題解決サービスの提供も行っており、その違いは市場導入初期にターゲットとした顧客の性質の違いにより発生することがわかった。さらに前者のベンダでは、これまで蓄積してきたCore Capabilityが、環境変化とともにCore Rigidityに変化してきていることがわかった。
The objective of this study is to determine the reason for companies' selection of different methods of providing customer value through services in the Business Intelligence market and to ascertain the results obtained from these selected methods. Analysis is conducted through case studies of two typical BI vendors. The results indicate that while one vendor focuses only on providing the technological value of services, the other provides services for customers' business processes as well, in addition to the technological value. The reason for selecting different methods can be attributed to differences in customers' characteristics at the early stage of market entry. Additionally, the “Core Capability" of the former vendor is changing to “Core Rigidity" because of the changes in the market environment.
Keywords サービス,ビジネス・インテリジェンス,コア・リジディティ
Service,Business Intelligence,Core Rigidity
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