事務所経営に好影響を及ぼすアイドルとファンの理想的な関係
ジャニーズ事務所のケーススタディに基づく考察

○野谷 あやめ1)森本 祥一1)

1) 専修大学

Abstract 日本の芸能産業は,『アイドル』と呼ばれる歌手や役者,タレント,モデルなどが席巻しており,独特な市場を構成している.これらのアイドルが所属している事務所の経営は,熱狂的なファンによって支えられているが,行き過ぎたファンが事件を起こすこともあり,そのマネジメントが課題となっている.よって本研究では,多くのファンを魅了し,芸能界に強い影響力を持つジャニーズ事務所をケースとして,アイドルとファンの関係を,事務所経営の視点からコミュニケーション手段ごとにリレーションシップ・マーケティングに基づいて分析し,理想的な関係について考察した.
Japanese entertainment industry has been dominated by “idol"s who are manufactured extraordinary stars/starlets. Generally, an idol has a quite a few his/her enthusiasts and the talent agency revenue depends on their consumption. Meanwhile, excessive enthusiasts sometimes cause an incident, thus the agency must manage the reasonable relationship between fans and idols. Therefore, in this paper, we will discuss an ideal means of communication and relationship between idols and fans from the viewpoint of the management of a talent agency based on the case of Johnny & Associates Inc., which is the most influential talent agency in Japanese entertainment industry, with the theories of relationship marketing.
Keywords アイドル産業,ジャニーズ事務所,リレーションシップ・マーケティング
Japanese idol industry,Johnny & Associates,Relationship marketing
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