かわいい文化の普及過程と伝達手段に関する情報学的考察

○山田 晋作1)森本 祥一1)

1) 専修大学

Abstract 日本のポップミュージックやファッション,キャラクター,漫画やアニメなどを含む『かわいい文化』が海外で注目されており,国が推進する『クール・ジャパン戦略』の主要なコンテンツにもなっている.しかし,現在これらの大半は海外が主体となって広がっており,日本人自らが認知・発信できていない.先行研究では,かわいい文化の定義や情報発信の必要性は言及されているが,文化産業として発展させていくには,かわいい文化の起点や普及の仕方を明確にしておく必要がある.よって本研究では,かわいい文化が浸透していく際の『情報』に着目し,コンテンツごとに普及過程を調査し,そのプロセスや伝達手段,情報間の因果関係を明らかにした.
Recently, the “Kawaii" culture, including contents such as Japanese manga, anime, pop music, fashion, and characters, has drawn worldwide attention. The Japanese government has also promoted the Cool Japan Strategy which aims to disseminate attractiveness of Japan and to harness economic growth by the contents. However, the majority of the contents have been expanded by Japan enthusiasts overseas; Japanese people have not identified and publicized the culture. The previous studies have described only definition of the culture and necessity of dissemination of information about the culture. Therefore, we have surveyed the spread of the culture from the viewpoint of information science and clarified processes of the expansion and relationship among the information. The result will be helpful for development of the culture industry.
Keywords かわいい文化,クール・ジャパン戦略,情報学
Kawaii culture,Cool Japan Strategy,Information science
前に戻る