ビッグデータによる市場規模予測を用いた経営意思決定支援の可能性検討

○青柳 憲治1,3)後藤 司2)結束 晃平2)幸田 慎也2)沢村 敬太2)

1) 株式会社リクルートテクノロジーズ
2) テクノスデータサイエンス・マーケティング株式会社
3) 筑波大学大学院ビジネス科学研究科

Abstract 本研究では、採用計画や人員配置計画、投資計画などの経営意思決定支援のために、日本を含む世界各国のマクロ経済指標(数百系列)を用いて数理モデルを構築し、市場規模を予測することを試みる。具体的な手続きとしては、マクロ経済指標群から、当該市場規模に先行する指標を統計的に探索し、それらの指標を用いて、市場規模を予測する数理モデルを構築するというものである。予測モデルの構築には、状態空間モデルをはじめとした統計モデルや、機械学習モデルを用いる。この結果として、6カ月先の予測誤差が10%程度の性能であるモデルが得られ、これは、本研究の有効性を示唆するものと考えられる。
In our study, we try to build mathematical models by using several hundred series macro-economic indicators of many countries including Japan to predict market size. We aim to utilize these models to support management decision-making. Our approach is as follows: firstly we search leading indicators of target market among above indicators statistically. Then we build mathematical models for predict the market size by using these leading indicators. The modeling methods which we employ are state space model and some machine learning models. As a result, our models represent the performance of about 10% prediction error for six months ahead. It is assumed that these findings support the effectiveness of our approach.
Keywords 市場規模予測,経営意思決定支援,数理モデル
Market size prediction,Management decision-making support,Mathematical model
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