経営学の科学的有用性
RR問題の超克に向けた実践的取り組み

貴島 耕平1)○松嶋 登1)飯田 宏道1)吉田 美穂1)莇 恵介1)

1) 神戸大学大学院経営学研究科

Abstract 学位取得のために「科学的厳密性」が求められたMBA学生が、学会誌への投稿では「実践的有用性」に欠けると却下されてしまう。いまや我々もよく見かける場面だが、このエッセイに始まったMIS Quarterly 23(1)で特集された所謂RR問題を巡る論争が残したメッセージは、研究を通じた実践と理論の関係の見直しに他ならない。本セッションでは、福本・松嶋・古賀(2014)が示した「科学的有用性」から、実践と理論との関係を専門職学位論文の研究プロセスを題材に問い直してみたい。また、実践的な有用性を目的にした科学が、経営学の学問的原点にあったことを、近年再注目される組織開発の学説的検討を通じて振り返る。
We consider “scientific relevance" (Fukumoto, Matsushima and Koga, 2014) in research process of MBA thesis. Management research should be not only scientific rigor but also practical relevance. Against this rigor-relevance gap, we propose how academic research becomes scientific relevance for practices by showing usage of management theories. As first, we have three presentations by MBA student. Although their search are practical issues-driven, they have various insights on the relationship between management theories and practice. Finally, an academic management researcher proposes old and new direction of management research to inquire practical relevance based on the doctrinal discussion about OD that is the theoretical method to intervening in practices.
Keywords 厳密性と有用性,経営教育,組織開発
Rigor, Relevance,Management Education,Organizational Development
前に戻る