文系新入生の情報機器活用能力についての調査研究

○岩田 一男1)

1) 北九州市立大学

Abstract 高校での情報科授業が必須化されて久しいが,大学へ入学してくる学生に対して情報基礎教育を行う観点から,学生のスキル差はどのようになっているか調査した.主として学生に対するアンケート方式であるが,一部実技テスト方式を含む.情報機器活用能力(活用レベル,活用範囲等)は,「出身校の学科(高校)」,「入学した学科(大学)」,「性別」による違いがあるのだろうか? さらに踏み込んで,「職業基礎的志向性(職業レディネステスト)」や「性格特性(エゴグラム)」との関係はあるのだろうか? 本稿では,これらについて最新(2014~2015年)データを使い,調査分析した結果を報告する.
While Information Science lessons were made compulsory in high schools some time ago, this study examined the skills gap among students in terms of delivering a basic education in information technology to new university entrants. The main method used was student questionnaires, although some skills tests were also included. We questioned the differences in IT equipment skills (such as in the level and scope of utilization) depending on the subjects studied at high school, the university course of study, and gender. Furthermore, we wondered whether there is a correlation between the basic intentions towards employment (the employment readiness test) and personality traits (the Egogram). This paper utilized the latest data (2014 – 2015) to investigate these questions, and reports on the results of the survey analysis.
Keywords 情報教育,初年次教育,情報機器活用能力
Information education,first year education,IT equipment skills
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