日本企業の「家の論理」とブラック企業問題

○四本 雅人1)高木 俊雄2)高橋 正泰3)中西 晶3)

1) 関東学院大学
2) 沖縄大学
3) 明治大学

Abstract 近年,大きな社会問題になっているのが「ブラック企業」問題である。ブラック企業と呼ばれる企業では,正社員に異常な長時間労働と残業代の未払いを受け入れさせ,他方で,社員を自発的な退職へと追い込むような戦略的なパワーハラスメントが行われている。

ブラック企業に特徴的なことが「家族」というレトリックである。古来,日本企業には「家の論理」があり,家族は滅私奉公を行い,家の繁栄を目指してきた。ここにはブラック企業との類似性をみることができるが,ブラック企業には「温情」や「庇護」といった家長が子に対して果たすべき実践が欠如している。つまり,日本的経営の「家の論理」を歪な形で継承したのが現在のブラック企業の実態なのである。
We point out the dark side of Japanese corporate systems, by means of the concept of 'Evil Corporation'. It is described in Japanese media as a company that exhibits coercive power relationship with employees by exploiting their feelings of loyalty. Employees are physically and psychologically (e.g., long overtime-work without pay) suffering from internal selection process.

An example of Evil Corporation is illustrated showing that the rhetoric of ‘family' is used as a means to exploit its employees. By means of Evil Corporation,we problematize Japanese ways of governance drawing on a logic of ‘IE'.
Keywords ブラック企業,家の論理,レトリック
Evil Corporation,The Logic of 'IE',Rhetoric
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