情報機器スマートフォンの「モジュール化」に伴う競争戦略
シャープと中国のスマートフォン開発の事例分析から

○中田 行彦1)

1) 立命館アジア太平洋大学

Abstract スマートフォン(スマホ)がPCを、2016年に稼働台数で上回ると予想され、スマホの重要性は増している。しかし世界のスマホ市場の順位は、サムスン、アップル、中国ファーウェイ、シャオミの順で日本は惨敗だ。この原因を解明するため、シャープと中国のスマホ開発の事例を、「モジュール化」への変化に着目して分析した。中国では、プロセッサメーカーやデザインハウスが、「リファレンス」や「設計図」を供給し、これを基に部品を調達し誰でもスマホが生産できるようになった。この早く安価に提供できる新しい戦略モデルを「オープン・推奨モジュラー」型アーキテクチャと名付けて提案する。日本は、この新モデルに対応するのは難しい。
Smartphone will exceed PC in 2016 sales. But Japan suffers a crushing defeat in the world smartphone market. To clarify the cause, cases of smartphone developments at Sharp and China were analyzed by focusing on the change to the "modularity". In China, the processor manufacturer or design house supply the "reference" or "design drawing ", and then anyone can create the smartphone based on the documents. The new strategy model, which can early provided the smartphone at low cost, is proposed in named "Open recommended modular" type architecture. Japan, it is difficult to correspond to this new model.
Keywords モジュール化,アーキテクチャ,スマートフォン
Modularity,Architecture,Smartphone
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