デジタル・ビジネス戦略と価値創造
IoT時代に相応しい新たなICT産業の構築に向けて

○高橋 浩1)

1) 北陸先端科学技術大学院大学

Abstract IoT時代の到来によって、ICT産業のビジネス環境は大きく変化する。IoT機器のインテリジェント化、IoTで繋がる広がりの広域化、接続の常態化や接続密度の周密化によって、既存接続基盤はコモディティー化し、新たな価値創造に中心が移る。その変化は実世界・バーチャル世界連携の深化(縦連携)や、一括管理されるデジタルデータの異業種間活用(横連携)のような、従来無かった変化を伴う。その延長線上でマルチサイド・プラットフォームも登場して複数産業を跨ぐ変化が発生する。このようなメカニズムを考察し、今後のICT産業変革の方向性を探る。
With the advent of IoT era, business environment of the ICT industry varies significantly. By the Intelligence of the IoT equipment, spread area of the lead in the IoT, the normal state of connection and the densification of connection density, the existing connection infrastructure commoditize and the center moves to the new value creation. The change is accompanied by a change such, deepening of collaboration between the real world and the virtual world (vertical cooperation) and the use of digital data that is managed collectively between different industries (horizontal cooperation). With multi-sided platform also appeared on its extension, changes occur across multiple industries. We consider such a mechanism, to explore the future direction of ICT industry transformation.
Keywords IoT,デジタル・ビジネス戦略,価値創造
IoT,Digital Business Strategy,Value Creation
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