ビジネス読書会における傍観者効果についての研究

○星田 昌紀1)

1) 千葉商科大学 経済研究所

Abstract 経営および起業を学習する方法として、ビジネス読書会が存在する。ビジネス読書会には幾つかの方法があるが、1冊の課題本を複数人で読むことにより、参加者の学習効果や満足度を向上させることが可能である。しかし一方で、社会心理学の傍観者効果についての研究によれば、ある事象への参加者が増加するほど、人は傍観的になるという知見が知られている。これは社会的手抜きと呼ばれる現象にも近い。よって、ビジネス読書会のような集団で行う活動においては、傍観者効果を防止する工夫が重要である。本研究ではビジネス読書会を実験的に開催し、ある条件下において傍観者効果が現れないことを確認した。この現象を本研究では考察する。
It is possible to learn management and entrepreneurship by participation in a business-book reading community. Group reading of business books has various advantages; for example, it could improve the effect of learning and participant satisfaction. However, a social psychology study showed that the bystander effect, which similar to the phenomenon of social loafing, increases with the number of participants. Therefore, the bystander effect must be avoided in group reading of business books. The present study attempts to provide insights on preventing the bystander effect by creating an experimental business-book reading community. It was confirmed that the bystander effect did not emerge under certain conditions.
Keywords ビジネス読書会,傍観者効果,社会心理学
business reading community,bystander effect,social psychology
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