オンライン・コミュニティにおける協働と組織化

○積田 淳史1)

1) 武蔵野大学

Abstract 今日、情報財の生産や整理を目的とした非営利のオンライン・コミュニティ(OC)の数と重要性が増してきている。OCマネジメントの難しさは、参加者の自発的参加を促すための自由と、参加者の活動を統制するための規制のバランスをとることにある。本発表では、成功事例であるウィキペディアの定性分析を基に、どのようなバランスがとられているかを紹介する。分析の結果、協働の開始時点ではルールや組織は緩やかにしか存在しないが、トラブルが生じると一時的・排他的な階層的組織が解決につとめ、トラブル解決後は再び緩やかなガバナンスの下で協働が進んでいくことが明らかとなった。この知見は、OCのみならず、通常の組織論にも貢献しえるものである。
This study aims to explore the collaboration and organizing processes in online collaborative communities. The key to manage online collaboration is to balance freedom with regulations; freedom motives participants and regulations keeps order. In this study, I will introduce the collaboration processes in which we can observe the balancing mechanisms of freedom and regulations based on qualitative analysis of Wikipedia. As a result, we can obtain three findings. (1)Normally, collaboration processes continue with minimum regulations. (2) When troubles happen, temporary hierarchal teams are organized and try to solve exclusively. (3) After troubles are settled, the teams naturally disappear and collaboration processes begin to continue with minimum regulations. These findings contribute not only the online collaborative community theories but also the general offline organization theories.
Keywords オンライン・コミュニティ,オンライン・コラボレーション,オンライン・コミュニケーション
Online Coomunity,Online Collaboration,Online Communication
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