ローエンド破壊と新市場破壊発生時における優良企業の対策方法の分析

○矢野 勇暉1)高橋 真吾1)

1) 早稲田大学

Abstract ある市場で優位を持つ優良企業が新規参入企業の破壊的技術により市場優位を失うことをイノベーションのジレンマという.その発生原因であるバリューネットワークの変化は,新規参入企業の参入過程であるローエンド破壊と新市場破壊によって異なる.しかし優良企業が対策を実施した時,異なる破壊を考慮した市場のダイナミクスは説明されていない.そこで本研究では,ミクロな視点から意思決定を行なう企業と顧客を表現可能なエージェントベースモデルを用い,異なる破壊が起きた2つの市場を表現し,イノベーションのジレンマ現象を再現するモデルを構築する.そしてモデルを用いて優良企業が対策を実施した時の市場のダイナミクスを説明し,分析する.
There is a phenomenon that successful firms were failed by the disruptive technology of new firms. This phenomenon is called Innovator's Dilemma. The value network, which is the cause of innovator's dilemma, in new market disruption changes in the different manner from low-end disruption. Dynamics of the market in consideration of different disruptions and of measures by successful firms still needs to be explained. This study describes two types of agent-based models each of which can represent the new market disruption and the low-end disruption respectively. Then it is shown that the models can reproduce the phenomena of innovator's dilemma. After that, dynamics of the market in consideration of the different two types of disruptions is shown and the measures by successful firms is analyzed.
Keywords イノベーションのジレンマ,新市場破壊,エージェントベースモデル
Innovator's Dilemma,new market disruption,agent-based model
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