メカニクスモデリングを活用したゲーミング教材の設計プロセス
宇宙開発を題材としたボードゲーム製作における事例

○三浦 政司1)前波 晴彦1)

1) 鳥取大学

Abstract 著者らは,公共政策の決定・実行プロセスの理解や,市民の参画意識の醸成を目的としたゲーミング教材の開発に取り組んでいる.その第一歩として,専門家による意思決定が支配的な科学政策でありながら,学生や一般市民の興味関心を惹きつけやすい「宇宙開発」を題材としたボードゲームの開発に着手した.ゲームの開発にあたっては,工学,政策,ゲームなどの異なる専門性を持つ開発メンバーがスムーズな協同作業を行うために,マキネーションと呼ばれるモデリング言語を用いてゲームメカニクスを抽象的に記述する手法を取り入れている.今回の発表では,提案するゲームのコンセプトと開発の進捗およびメカニクスモデリングを取り入れた開発プロセスについて紹介する.
The authors are developing educational games for learning the decision process and operation of public policies. For the first case, we've focused on space developments and started to make a board game in which players experience the realization process of space missions. In the design process of the game, we introduced a graphical modeling method called “machination" for mechanics modeling. In the machination method, the game mechanics are modeled and visualized using network diagrams. This method supports the discussion and cooperation between project members who have different specialties. In this paper, the concept of the space developing board game, the progress of the project and the design process with mechanics modeling are introduced.
Keywords メカニクスモデリング,ゲームメカニクス,ゲーミング教材
Mechanics Modeling,Game Mechanics,Educational Game
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