行政事務プロセスにおけるプライバシー保護設計

○土肥 亮一1)

1) 会計検査院

Abstract  行政事務プロセスにおいて、電子化を進めることとされてから20年近くが経過しているが、紙媒体を中心としたプロセスからの脱却は思うように進んでいない。また、マイナンバーの仕組みは構築されようとしているものの、個人情報に接する公務員から情報が漏洩する危険があるなどとする意見もあり、その活用範囲を広げることの障害ともなっている。
 しかし、電子化するということ、即ち、オペレータを介して情報が漏洩しやすくなるということではない。適切に設計することで、紙媒体を使うよりセキュリティレベルが向上するという側面も併せ持っていることを示し、行政の効率化を進め、サービスレベルを向上させることを目指すべきである。
It has been about 20 years since the declaration of proceeding administrative work paperless. However we have no desired progress to exit from paper-centered process. Someone says, a public servant would compromise private information easier under the environment of the my-number architecture. Therefore it might be hard to spread the applicable field.
However, paperless process, its own behavior does not bring to tend to leak information easily. We should design the process more efficient, and elevate the service-level. And digitization has the aspect to be improved safety also. The good design of digitization will prevent to leak information, and it will make it more safe than using paper.
Keywords 行政事務,個人情報情報漏洩,設計
civil service,leakage of personal information,design
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