企業の社会的責任活動とオーナー企業に関する活動

○五島 圭一1)高橋 大志1)

1) 慶應義塾大学

Abstract 本稿は、日本市場を対象とし企業の社会的責任(CSR)活動を促進する要因について分析したものである。経営陣が高い株式保有率を有している企業は、経営陣自らが企業の主要なステークホルダーの一つであるため、市場の倫理的投資家を積極的に呼び込む必要がなくCSR活動に対して高い関心を払わない可能性がある。そこで本稿では、経営陣の持ち株比率を考慮しCSR活動の要因分析を行った。分析の結果、(1) 経営陣の持株比率が高い企業はCSR格付けが低いこと、(2) 株式市場において経営陣の持株比率が高い企業群においてCSR格付けの高い企業群のポートフォリオはCSR格付けの低い企業群ポートフォリオに比べて超過収益が低いこと、などの結論を見出した。
This paper analyzes the factors that promote Corporate Social Responsibility (CSR) in the Japanese market. The companies that managers have high rate shareholdings may not pay attention to CSR activities, because there is no need to attract the ethical investors. In this paper, we make clear the relationships between the CSR rating and the rate of managers' shareholdings, and between the CSR rating and the stock returns in the private holding companies.
Keywords CSR,コーポレートガバナンス,資産価格理論
CSR,Corporate Governance,Asset pricing
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