非都市部の企業と若者のICTに対する意識
松山市における調査をもとに

○岡本 隆1)水谷 直樹2)

1) 愛媛大学法文学部
2) 岡山理科大学総合情報学部

Abstract 情報通信技術および端末の普及に伴い、企業のインターネットのビジネス活用が進んでいるといわれているが、都市部の状況に比して非都市部の詳細については十分にわかっていない。本稿では松山市の事業所を対象に行った実態調査の結果をもとに、インターネットのビジネスへの活用の状況を明らかにする。そこでは、インターネットのビジネス活用は行っているものの、直接的に売り上げに結びつく取り組みを行っている事業所は少ない状況が示される。加えて個人を対象に行ったインターネット活用の実態調査の結果と比較し、非都市部の事業者への示唆を導く。
Some research report that a lot of companies in Japan use Internet for their management and diffusion of information and communication technologies and devices may promote the companies' utilization. Concerning non-urban area, actual conditions of companies' utilization of Internet are not sufficiently known. This study examines both companies' and consumers' utilization of Internet in non-urban area based on the research in Matsuyama city. The research reveals only a few companies directly use Internet to increase their sales. Comparing with both utilization of Internet, this study suggests some implications for company management in non-urban area.
Keywords インターネット,活用状況,非都市部
Internet,Condition of utilization,non-urban area
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