知識創造の促進要因の根拠とは何か?

○松平 好人1)

1) 金沢星稜大学

Abstract 本研究の目的は、知識創造の促進要因(エートス)を生み出す根拠となるものとは何か、ということを明らかにすることである。事例は、日産自動車の製造部門における生産ライン改善における知識創造である。企業組織は、それぞれ独自の判断基準を持つと考えられる。なぜならば、各企業からうみ出される知識は異なり、それにより競争の結果に優劣がつくからである。企業によって創造される知識の違いは、何を善きものとする判断基準である倫理的公準の違いに帰着すると考えられる。
This study aims to clarify a basis for producing enablers (ethos) of organisational knowledge creation. This research addresses the case of knowledge creation in relation to improvements on the production line in the manufacturing department of Nissan Motor Company. An original sense of values is embodied in organisations of a firm, because knowledge that is created by a firm is different from the one another firm creates and leads to superiority regarding an outcome of competition between firms. Different knowledge created by various firms results in the difference of the ethical postulate that provides what good is.
Keywords 知識創造の促進要因,倫理的公準,組織的知識創造
enabler of knowledge creation,ethical postulate,organisational knowledge creation
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