高等専門学校におけるITサービスマネジメントモデルの考察

○和田 初枝1)吉田 武稔1)

1) 北陸先端科学技術大学院大学

Abstract 本研究では、ある高等専門学校の情報システムの運用・保守業務を事例として、そこでの活動を、ITサービスマネジメントのベストプラクティスを編纂したITILサービスオペレーションを参照し、分類する。これにより、ITILサービスオペレーションの実務的価値と有用性について論じる。これらの結果から、本事例における高等専門学校のITサービスマネジメントモデルについて提案する。
In this case study on maintenance activity of the information systems at a polytechnic college, we classify actual operations of the maintenance activity into service operations referring to the service operations described in ITIL (Information Technology Infrastructure Library) which is a compiled set of best practices for IT service management. Based on this classification, we discuss practical usefulness and value of the ITIL service operations. From these result, we propose an IT service management model at a polytechnic college.
Keywords 保守活動,ITサービスマネジメント,ITIL
Maintenance Activity,IT Service Management,ITIL
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