近接相互作用エージェントモデルを用いた独占形成過程におけるプロモーション効果の最適化戦略

○石井 充1)

1) 金沢工業大学

Abstract IT分野において独占や寡占が生じやすいメカニズムを理解するため、ネットワーク外部性の視点から様々なモデルが提唱されている。既存の研究においては、モデル内のパラメータが時間的に固定されていることが多い。しかしながら、現実にはサービス提供者は、様々なプロモーションを展開し、少しでも自社に有利な環境を作り出そうと努力をしている。本発表においては、サービス提供者が多数存在し、そのシェアが一様でない状況において、どのようなタイミングでプロモーションを行うことが最適であるのかを、近接相互作用エージェントモデルを用いて数値的に調査した結果を報告する。
It is widely known that Winner-take-all phenomenon takes place in Information Technology more easily than in other business sectors. There have been many works to understand this phenomenon from the viewpoint of network externality. In most of these works, the parameters in the models are time independent. Many firms, however, try to obtain more customers and do some promotions. In this report, we study the effect of promotion and find the optimum strategy based on the nearest neighbor interacting agent model under the circumstance that there are many service providing firms.
Keywords ネットワーク外部性,近接相互作用,プロモーション
Network externality,Nearest neighbor interaction,Promotion
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