技術移転とブランド戦略

○内山 昌一1)江浦 茂2)江田 英雄2)

1) ナノ・ミール株式会社
2) 光産業創成大学院大学

Abstract 電子機器製造業では鴻海精密工業社の様に、受託製造で急成長している会社が増えている。大量生産で薄利の組立・加工分野で利益を得るモデルだが、部品メーカーや材料メーカーでは同じモデルが成立するであろうか?規模の小さい材料系カーブアウト企業が、自社特許を他社にライセンシングし製造を委託する場合、どの様なリスクやメリットがあるか、ブランドでどの様に守る事が出来るか?を検討する。
In electronics manufacturing, a lot of companies grows by “Electronics manufacturing service(EMS)", just like Foxconn. EMS companies make business by mass products in the small profit assembly and processing field. But does this business model adapt for parts maker ormaterial maker?
In this research, we study what risks and benefits for a small material carve-out company, and how protect the company by brand when this company license own patents and entrust manufacturing to other companies.
Keywords ブランド,技術移転,オープンイノベーション
Brand,Technology transfering,Open innovatiion
前に戻る
Copyright 2014 @ The Japan Society for Management Infomation.