個人ビジネスにおけるブログ・ペルソナ・マーケティングの購買意思決定モデルの考察

○星田 昌紀1)

1) 千葉商科大学 経済研究所

Abstract ペルソナ・マーケティングは米国で提唱され、日本でも事例が増加しつつある。ただ現在、その大半は大企業における組織的な取り組みであり、大規模データ分析、高額予算、複数のチームを含む事例がほとんどである。しかし一方、販売者・購買者の双方が個人である場合にも、ブログを用いてペルソナ・マーケティングの実施が可能であることが、筆者の研究で明らかになっており、この手法を「ブログ・ペルソナ・マーケティング」と名付けている。本研究ではブログ・ペルソナ・マーケティングの購買意思決定段階を詳細に考察し、特に購買後の段階も含む「購買意思決定モデル」を精緻化する。
The concept of persona marketing was developed in the United States. Its use is currently increasing in Japan, predominantly among large companies that can expend significant organizational resources for large-scale data analysis, involving sizeable budgets and several teams. However, even an individual buyer or seller can conduct persona marketing, using a blog; I have demonstrated this in another study. I have named this method "blog persona marketing." In this study, "blog persona marketing" is discussed in more detail. Particularly, this study refines the concept of the psychological transformation of the customer post-purchase, in conjunction with the "purchasing decision model."
Keywords ブログ・マーケティング,ペルソナ・マーケティング,購買意思決定
blog marketing,persona marketing,purchasing decision model
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