差異化に向けた製品と顧客の関係の体系的考察

○多那 航1)石岡 賢2)

1) 福島大学大学院 共生システム理工学研究科
2) 福島大学 共生システム理工学類

Abstract 成熟市場では、従来の高品質・多機能に頼った差異化では十分な競争優位を獲得できない。これらに加えて、製品の魅力を促進または補完する要素を一体化させた差異化を考える必要がある。本研究では製品を取り巻く要素として、製品の企画から廃棄までの一連の流れに対する顧客との相互作用に着目する。バリューチェーンや製品ライフサイクルなども、同様な点に着目しているが、いずれも品質やコストの管理を主な課題としている。本研究では、製品の市場競争力を向上させる手法の構築を目的として、これまでの概念を踏まえつつ、製品を取り巻く要素の見直しを顧客との一連の相互作用の視点から幅広く行い、製品と顧客の関係を体系的に明らかにする。
In the recent mature market condition, new products with higher quality and adding multiple functions are not enough to gain competitive advantage. Organizations need to consider differentiation by the supplementary elements of products. The supplementary elements support improvement of product value and smooth market penetration. The research focus on the interrelations between products and consumers in whole product life cycle period. Several previous similar researches related with product life cycle are value chain and life cycle management. However, major purpose of these researches are quality contorol and/or cost management. In this research, in order to consider the method of differentiation by the supplementary elements of products, the system of interrelations between products and consumers are discussed.
Keywords ライフサイクル・マネジメント,サービス・マネジメント,カスタマー・リレーションシップ・マネジメント
Life Cycle Management,Service Management,Customer Relationship Management
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