日本企業の技術競争戦略分析
レンズ交換式デジタルカメラ製造を用いて

○細矢 淳1)坂田 淳一1)鈴木 勝博1)

1) 早稲田大学

Abstract 外国企業の後塵を拝する技術分野が増加する中で、日本企業が市場を寡占する技
術戦略は具体的にどのようなものなのか、本課題を明らかにすることに研究実施
の目的がある。
対象技術分野は、上位5社を日本企業が独占しているレンズ交換式デジタルカメラ
とした。
特に、コア技術と思われる、レンズ、ミラーボックス、撮
像素子、画像処理の各分野について、関連特許データを集計・分析することによ
り、技術競争戦略を明らかにする。上位を占める日本企業においても、技術戦略
に明らかな差異が見られ、異なるアプローチの競争戦略を有していることが明ら
かになっている。
Japanese companies have recently lagged behind other nations in many technology fields.
This project is aimed at defining the strategies used by Japanese companies that monopolize the market. This study focused on the interchangeable lens digital camera industry, where five Japanese companies have been dominant.
To understand these companies' technology-based competitive strategies, data related to patent, especially in their core technologies such as lenses, mirror boxes, imaging elements and imaging processing were gathered and analyzed.
Data analysis revealed marked differences in each technology-based competitive strategy?even between Japanese companies?and that these companies are pursuing different approaches.
Keywords レンズ交換式デジタルカメラ,技術戦略,特許分析
the interchangeable lens,technological strategy,patent analysis
前に戻る
Copyright 2014 @ The Japan Society for Management Infomation.