中小食品製造業での製品別原価計算の必要性

○宮崎 淳子1)桜井 秀之1)手塚 大1)藤原 正樹2)高力 美由紀2)

1) (株)日立ソリューションズ東日本
2) 宮城大学事業構想学部

Abstract 中小食品製造業のIT活用状況調査の中で売上が増えても利益が増えないという課題が多く聞かれた。このことから,中小企業では製品別原価計算が行われておらず会社全体では黒字でも製品ごとに見ると赤字製品や利益率の低い製品があるという仮説を設定した。宮城県内の食品製造業15社を調査した結果,80%にあたる12社で製品別原価計算が行われていなかった。さらに4社の協力を得て製品ごとの利益率の評価を行ったところ赤字製品が存在することが確認できた。ある企業では利益率がマイナスの製品が売上構成比の2%を占めていた。製品別の原価構造を見える化し生産ラインや製品ポートフォリオの改善を行うことで中小企業の経営改善につながると考える。
We observed while studying on IT utilization in small food manufacturers that many small manufacturers have a common issue that profit does not increase despite sales growth. Thus, we proposed a hypothesis that product cost accounting was not determined by the manufacturers and the profitability of some products were below zero. After the investigation of 15 food manufacturers in Miyagi prefecture, it was confirmed that 80% of them does not recognize the product-by-product cost breakdown structure. We also confirmed low yield products. In one manufacturer, the profit ratio was below zero for 2% of its products. We believe the visualization of product cost breakdown structure contributes to the management improvement of small food manufacturers.
Keywords 製品別原価計算,中小食品製造業,中小企業へのIT導入
product cost accounting,Small and medium-sized food manufacturer,IT introduction to SME
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