A社におけるキャリアデザイン研修の効果に関する研究
―組織間キャリア効力の高低に着目して―

○浅野 浩美1)藤田 昌克2)津田 和彦1)

1) 筑波大学ビジネス科学研究科
2) 帝京大学文学部

Abstract 職業生涯の長期化、働き方の多様化が進む中で、個人の自律的キャリア形成の必要性が増している。本稿では、自律的なキャリア形成支援策のうち、個人の主体的な取組みが求められるキャリアデザイン研修に着目してA社を対象に調査を行い、研修の効果に至るプロセスや個人による効果の違いを検証した。研修満足度は、①「研修内容と直接関係する効果(自己理解、会社理解、中長期的展望)」を介して「研修に伴って企業が副次的に期待している効果(積極性、成長期待)」に正の影響を与える、②「中長期的展望」へは「自己理解」を介して影響を与える、③組織間キャリア効力が高い者にも効果があったが、研修満足度が効果につながらない者が存在することなどが明らかになった。
Amid lengthening of working life, diversification of working styles, the need for workers to autonomously develop their careers is increasing. This study aimed to elucidate, the effects of career design workshops, and surveyed employees of company A. The main conclusions follow. First, the level of participant satisfaction had a positive influence on secondary effects (positive attitude, a willingness for development) via directly intended effects (self-understanding, company-understanding, recognized career goals). Second, the level of participant satisfaction had a positive influence on “Recognized career goals" via “Self-understanding". Third, though workshops were effective even for employees with a high degree of self-efficiency between organization, participant satisfaction did not lead to the effects for some of those employees.
Keywords キャリア・デザイン研修,組織間キャリア効力,キャリア・コミットメント
career design workshop,self-efficiency between organization,career commitment
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