職務経験1年目の計画的OJTが効果に与える影響
小学校教員を事例とする経年比較

○村上 正昭1)ふじた よしかつ1)

1) 筑波大学

Abstract 人材育成において、人材や時間の不足等の諸問題に対応するためには、効果的に計画的OJTを実施することが必要である。しかし、一定期間に実施される計画的OJTの効果について明らかにされていない現状がある。そこで、本稿では、小学校教員を事例として、就業後1年間の計画的OJTの実施により、いかにパフォーマンスが向上するのかに焦点を当てる。影響要因を把握するために、職務経験1年目と2年目の教員の質問紙調査を行う。調査データに対して、経験年数別に因子分析を行い、構成概念を抽出する。さらに、重回帰分析によって、2年目と1年目の教員の意識における計画的OJTのタイプとパフォーマンスの因果関係の差について検証した。
The purpose of this study is to clarify the effects by the planned OJT of primary school teachers in the first year experience with comparing the first and second year experience teachers. The study uses the hypothesis model and a questionnaire survey administered to 1 and 2 year experienced teachers. Our proposed hypothesis model of OJT types includes direct is verified by multiple regression analysis, and the results indicate that, first, difference is observed in the context of the types of planned OJT and the performance. Second, the types of planned OJT show direct effects of enhancing the performances. Third, the type of planned OJT to show the opposite effect is present.
Keywords 計画的OJTのタイプ,パフォーマンス,重回帰モデル
type of planned OJT,performance,multiple regression model
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