ビジネス・インテリジェンス製品の戦略に関する一考察

○田中 公人1)

1) 法政大学

Abstract 本稿では、製品アーキテクチャの枠組みを用いて、ビジネス・インテリジェンス(BI)における製品開発戦略について考察する。具体的には、BIソフトウェアとコンサルティング・サービスの製品アーキテクチャをそれぞれ横軸・縦軸にとったマトリックスを分析フレームワークとして用い、日本国内の主要なBI製品がどこに位置づけられるか、またその時間的変化(ダイナミクス)について分析した。結果、製品アーキテクチャ・マトリックス上でのダイナミクスにより、各社の戦略の違いが説明できる可能性が示唆された。また、市場シェアの大きな企業とそれ以外の企業の戦略の違いについても考察した。
In this paper, the product development strategies for business intelligence (BI) products were discussed using the concept of “product architecture." Specifically, the positioning and dynamics of the product architectures of dominant Japanese BI products were analyzed using a 2-by-2 matrix whose horizontal axis shows whether the product architecture of software is “open" or “closed," and whose vertical axis shows whether the product architecture of consulting services is “open" or “closed." The results confirm that differences in each BI vendor's strategy can be illustrated on the 2-by-2 matrix. Further, the strategic differences between large market share BI vendors and other vendors were examined.
Keywords 製品アーキテクチャ,ビジネス・インテリジェンス,製品開発戦略
Product Architecture,Business Intelligence,Product Development Strategy
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