総合病院における患者待ち時間の負担軽減に関する研究

加藤 鴻介1)○松浦 晟1)

1) 金沢工業大学

Abstract K市郊外にある総合病院は、28診療科があり800以上の病床を備えている大病院である。一日に入院患者・外来患者を合わせ数千人の診療・検査が行われている。患者の一部は、各診療科の治療及び、種々の検査と複数の医療サービスを受けることから、待ち時間の合計はかなりの数に達することも多い。
当研究では、待ち時間の実態を年間600万件に及ぶ患者の移動データを用いて詳細にその特徴を分析し実態を明らかにし、時間短縮可能な施策の発見及び、患者の待ちに起因する心身への負担を軽減する諸施策を内外の先進事例を参考に比較検討し実現可能な改善策として提案する。
A polyclinic hospital in K City consists of 28 medical treatment departments and keeps sickbeds of more than 800.
To cope with the inpatient and outpatients, a few thousand medical treatments are performed every day.
Some patients take several kinds of inspections and treatments, they have to endure considerable waiting time.
We have analyzed 6 million annual transaction data of patient movement, clarifying in detail the characteristics of total and individual waiting time phenomena. Then we came up with some measures to reduce physical and mental burden of the patients who experience during the waiting time both quantitatively due to the data analysis and qualitatively referencing to the advanced examples at other major hospitals or different industries.
The conclusions are the suggestions as a feasible remedy to the hospital.
Keywords 待ち行列,待ち時間軽減,患者待ち時間
waiting line,latency reduction,patient wait time
前に戻る
Copyright 2014 @ The Japan Society for Management Infomation.