イノベーションのジレンマの原因に関する仮説の検証と 優良企業が取るべき対策の考察

高橋 真吾1)○山本 智也1)

1) 早稲田大学大学院

Abstract 市場でトップのシェアを誇る優良企業が,性能の劣る破壊的技術による価値基準の変化に対応できず,市場での優位を失う現象をイノベーションのジレンマという.その原因としてはバリューネットワークと企業が観察することのできない消費者の製品機能に対する選好の不確実性が挙げられているが,その仮説の定量的な検証は不十分である.
そこで本研究では,イノベーションのジレンマのプロセスを企業や消費者の自律的な意思決定の表現が可能なエージェントベースモデルを用いて再現し,イノベーションのジレンマの2つの原因に関する仮説の検証を行う.またその効果を分析することで,優良企業が市場で優位を失わない対策を考察する.
There is a phenomenon the blue-chip companies that have top share of the market are not able to respond to changes in the standard of value by disruptive technology with inferior performance. As a result, the company will lose the advantage in the market. This phenomenon is the Innovator's Dilemma. The causes are “Value Network" and “the uncertainty of preference for product features that consumers have". But the quantitative verification of the hypothesis is insufficient.
In this study, I reproduce the process of the Innovator's Dilemma by using Agent-based model that describe individual level interactions. Moreover, I validate the hypothesis about the cause and consider the measures the blue-chip company does not lose the advantage in the market.
Keywords イノベーションのジレンマ,バリューネットワーク,エージェントベースモデル
Innovator's Dilemma,Value Network,Agent-based Model
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