経営手法による過疎村の観光活性化に関する提案

田邊 広樹1)、加藤 鴻介1)

1) 金沢工業大学

Abstract 本研究では、過疎化対策を経営課題解決と見なし、BSCを中心とする経営手法を用いることにした。BSCの4つの視点の一つである顧客の視点からは、それぞれの滞在型セグメンテーション別に、顧客の興味・関心や満足要因を分解し、それに適した様々なアプローチを各地の成功事例や現地観光資源の長所から調査分析した。内部プロセスの視点からは、滞在客へのサービスの高い効果を実現する方法と、提供資源の効率性を追求した。学習と成長の視点では、滞在客へのサービスに直接間接的にかかわる人たちの質の高い接客サービス提供に必要な知識を明らかにし、共有する方法を考案した。財務の視点からは、結果としての観光収支の実績確認を行うようにした。
We regarded the depopulation problem of remote village located in the central Japan as to be solved by management techniques.
We could define interest and satisfactory factors of the visitors of each type after examining and analyzing successful examples of tourism resources and their attractive advantages in other similar villages in this country.
We recognized that many experience-based tourist attractions can be utilized in the village.
From the viewpoint of Internal Operations, we pursued the service offering effectiveness and efficiency of all the resources to be used or spent related to the visitors.
From Learning and Growth viewpoint, we clarified the necessary knowledge for the high quality contacting the customers both for direct and indirect service providing persons including hotels, restaurants transportations, etc.
Keywords 観光,品質管理,知識経営
Tourism,Quality Management,Knowledge & Information Management
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