ピア・プレッシャーを考慮したインセンティブシステムの設計
エージェンシー理論による接近

石井 浩亮1)、木嶋 恭一1)

1) 東京工業大学

Abstract 企業内の労働者間に生じる競争意識は、チームとしての性質にどのような影響を与えるのであろうか。労働者間での競争意識や相互監視が“ピア・プレッシャー”として作用することで、チームとしての生産性を高める可能性がある一方で、競争意識が高まる事による心理的ストレスが増加することも考えられる。従来、そのような心理的作用を考慮したインセンティブ設計研究では、労働者間での努力量または努力コストの差によって圧力が生じる状況が考慮されてきた。本研究では、労働者間の「成果物」の比較によって“ピア・プレッシャー”が生じる状況を、エージェンシー理論の枠組みで扱い、成果物から生じる心理的圧力を加味したインセンティブシステムの設計を行なう。
What kind of influence does the sense of rivalry between workers in the company have on the property as the team? The sense of rivalry between workers as "peer pressure" may raise the productivity as the team, but at the same time the psychological stress caused by competitiveness increasing. The incentive design studies so far have focused on pressure produced by difference of the quantity of worker's effort or the effort cost. In this research, in addition to that, we examine the situation how peer pressure produced by comparison of the outputs by the workers in terms of the agency theory.
Keywords プリンシパル・エージェンシー理論,インセンティブシステム,ピア・プレッシャー
Principal Agency Theory,Incentive System,Peer pressure
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