イノベーションへの抵抗と態度変容を考慮したエージェントベース・シミュレーション
新製品普及過程における負の創発

山田 陽一1)、木嶋 恭一1)

1) 東京工業大学

Abstract 新製品普及過程における消費者間コミュニケーションの影響は,消費者の態度変容や採用決定にとって最重要な要素の一つであるが,その研究の多くは普及を加速する正の効果の解明に焦点を当てており,負の側面はあまり扱われてこなかった。そこで本研究では,負の創発効果によるマーケットの破壊現象に焦点を当てる。具体的には,エージェントベース・シミュレーションを用いて,新製品の拒絶や採用後の失望行動まで含めた包括的な消費者行動過程と,消費者の局所的な相互作用による態度変容のダイナミクスを記述し,消費者集合における拒絶者や失望者の発生メカニズムと,その伝播現象が新製品の普及に与えるダメージを分析する。
Communication with other consumers is one of the most influential factors for a consumer to change attitude and adopt new products in diffusion process. However, while most studies so far have focused on positive forces to accelerate diffusion, little attention has been paid to negative effects. In this research, we shed light on negative emergent effects and market destruction phenomena. Specifically, using Agent-Based Simulation, we first describe comprehensive consumer behavior process including rejection and disappointed behavior after adoption and dynamics of attitude change by local interaction of consumers, and then analyze damage that negative propagation causes to new products diffusion.
Keywords 新製品普及過程,エージェントベース・シミュレーション,イノベーションへの抵抗
New products diffusion process,Agent-Based Simulation,Resistance to innovations
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