サービスイノベーション戦略の策定手法とトレーニングのためのゲーミフィケーション

徐 会容1)、佐藤 亮2)

1) 横浜国立大学国際社会科学研究科
2) 横浜国立大学

Abstract 変えず変化している市場環境の中で企業は自分の競争優位を持ち続けるには、サービスイノベーション戦略は不可欠である。戦略を立てるためのアプローチとして、イノベーション・アーキテクチャ(IA)、キャンバス(CANVAS)とリソースベースビューから見る魚群探知機の3つの手法を紹介したい。また、それらアプローチをゲーミフィケーション化し、SNSと連動することで、戦略の評価ができる。目的としては、戦略策定手法を評価可能にし、ゲーミフィケーションによってその学習効果が期待できる。
The service innovation strategy is indispensable, for a company which want to keep its competitive advantages in a changing market environment. As on the approach for making a strategy, we introduce the innovation architecture, CANVAS and a segmentation-and-targeting tool with the view of resource base view. Moreover, these approaches are gamified and evaluated by linking with SNS. We provide an environment to evaluate strategies, and expect users' learning by gamification.
Keywords サービスイノベーション戦略,ゲーミフィケーション,SNS
service innovation strategy,gamification,SNS
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