技術者組織における組織的知識創造の影響要因に関する研究
コーポレート・ソーシャル・キャピタルと管理職の組織行動に着目して

小豆川 裕子1,2,4)、井戸田 博樹3,4)、中田 喜文4)

1) NTTデータ経営研究所
2) 明治大学
3) 近畿大学
4) 同志社大学技術・企業・国際競争力研究センター

Abstract 企業が持続的イノベーションを実現するためには、管理職の果たすべき役割は大きい。技術者組織では管理職は研究開発のリーダーとして、また、知識の触発者(ナレッジ・エンジニア)として、組織的知識創造を促進することが期待されている。一方、組織的知識創造の実現のためには、信頼と互酬性の社会規範に支えられた関係性がもたらす資本であるコーポレート・ソーシャル・キャピタル(以下、CSC)が重要である。本稿では、日本における製造業Jグループの技術者組織における管理職層を対象としたアンケート調査をもとに、CSCが組織的知識創造に与える影響や、管理職の組織行動がCSCや組織的知識創造に与える影響について検証を行う。
Managers of companies play important role to realize continuous innovation. Managers in the engineers' organizations are expected to promote organizational knowledge creation, who are leaders of research and development divisions and the vanguard of knowledge creation (knowledge engineers) .On the other hand, We think that corporate social capital (CSC, for short) is important to realize organizational knowledge creation, that it is given by relationship supported by the social norms on trust and reciprocity.
In this paper, we verify the following two points based on the survey for the managers in the engineer's organizations of manufacturing industries J group in Japan. CSC has influence on organizational knowledge creation. And organizational behavior of Managers have influence on CSC and organizational knowledge creation.
Keywords 組織的知識創造,管理職,コーポレート・ソーシャル・キャピタル
Organizational Knowledge Creation,Managers,Corporate Social Capital
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