近接相互作用エージェントモデルを用いた独占形成におけるプロモーション効果の時間依存性

石井 充1)

1) 金沢工業大学

Abstract IT分野では独占・寡占現象が生じやすいと言われている。ネットワークの外部性の視点から、この独占発生のメカニズムを調べた研究は、均衡分析であるか、時間的な発展においてパラメータが固定されたモデルであることが多い。しかしながら、現実には、各企業は独占に至るまでの過程で、少しでも多くの顧客を獲得すべく様々なプロモーションを行う。独占や寡占の発生する以前の段階において、これらのプロモーションが市場の独占を達成する上でどれだけ効果を有するかは、一般にはプロモーションの行われる時期に依存性を持つと思われる。本発表においては、近接相互作用型のエージェントモデルを用いて、この時間依存性を数値的に調べた結果を報告する。
It is widely known that Winner-take-all phenomenon takes place in Information Technology more easily than in other business sectors. Although there have been many works on this phenomenon, most of them are based on the equilibrium approach or fix the model parameters during the process of developing monopoly. Many firms, however, try to obtain more customers and do some promotions. It is estimated that the effect of the promotion depends on the time or the degree of monopoly in the market. We use an agent model in which each agent interacts with the nearest neighbors and see the time dependency of the promotion during the process of developing monopoly.
Keywords 独占形成,プロモーション,熱的揺らぎ
Monopoly,Promotion,Thermal Fluctuation
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