IT支援学習の分類のための枠組

平野 雅章1)

1) 早稲田大学

Abstract 学習と教育に関しては、驚く程多くの局面について長期間変化が見られない。最近ITの応用が試みられてきているが、学習・教育の効率と経験の向上は限られているようである。本稿は、教育へのIT支援を理解し分析するための枠組を提案する。まず、IT介入の程度を(1)伝統的な教育、(2)ITツールの利用、(3)インターラクションのためのIT基盤、(4)MOOCs (massive open on-line coursewares) の4段階に分類する。暫定的な試行として、各段階の特徴付けを行う。
Surprisingly many aspects of learning and education have remained same for long time.  Although IT has been making inroads into the area recently, its impacts to increase the quality and experience of learning/education seem modest at best.  The article tries to postulate a framework to understand and analyse the types of IT-enabled learning and education.  First, the degree of IT intervention is categorised into four types: (1) traditional education, (2) addition of IT tools, (3) IT platform for interaction and (4) MOOCs (massive open on-line coursewares).  Characterisation of each category is given as an initial attempt.
Keywords IT支援,学習,教育
IT--support,learning,education
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