大学教育のための電子教材の試作と授業への活用方法の評価

梅澤 克之1)、石田 崇2)、小林 学3)、平澤 茂一4)

1) (株)日立製作所 情報システム事業部
2) 早稲田大学 メディアネットワークセンター
3) 湘南工科大学 情報工学科
4) 早稲田大学 理工学術院総合研究所

Abstract 本研究では,大学教育用の教科書としての電子教材の試作を行い,電子書籍内のマルチメディアコンテンツが内容理解に与える影響の評価を行なう.また,電子教材の視覚効果が,授業の分かりやすさにどのように影響するのかを評価する.具体的には,教科書の内容を補助するような動画や音声を配した電子書籍を試作し,ユーザアンケートによって教育効果を評価する.さらに,従来の紙ベースの教科書を見ながら授業を受けることを想定し,教室の前方のスライドに,紙の教科書のような見た目の電子教科書を表示しながら授業を行い,授業の分かりやすさをユーザアンケートによって評価する.
We made the electronic teaching materials as the textbook for the university education experimentally. In this report, we evaluate how the visual effects of the electronic teaching materials influence the plainness of the class. Specifically, at first we assume that we take a class while watching a conventional paper-based textbook. And, on the screen the classroom ahead, I displayed the electronic textbook of the appearance such as the textbook of the paper and taught it. And we evaluate the plainness of the class by a user questionnaire.
Keywords 電子書籍,デジタル教科書,教育効果
e-book,digital text book,teaching effectiveness
前に戻る
Copyright 2013 @ The Japan Society for Management Infomation.