サービス・イノベーションにおけるITのインフラ化の意味

佐藤 亮1)

1) 横浜国立大学

Abstract 経営情報が経営管理とってもつ意味が変化している。その原因は、現代社会で製造システムと情報技術(IT)がインフラ化していることと強い関連がある。本研究では、まず、チャンドラーにしたがって1900年代前半の集権型職能別組織から事業部製組織への発達において、組織運営のために必要とされた情報の役割を検討する。その後、サービスエコノミーと言われる現代社会でどのようにビジネスにITが関わるのかを検討する。それによって、サービスイノベーションの困難性の理由と、発展の方向性としてのオープン・プラットフォーム化にとってのITへの要件を考察する。
The role of management information in corporate management is changing. It is strongly related to the current situation where manufacturing systems and IT are no longer rare or hard-to-find resources. In this research the utilization of information in centralized functional structures and later multidivisional structures, according to Alfred Chandler. Then, it is examined that how IT can be part of business processes in the present service economy. Thus, it will be considered why service innovation is difficult and what kind of IT functions will be needed to transform usual business processes into open service platforms.
Keywords ITのインフラ化,サービスイノベーション,経営戦略
IT-as-infrastructure,service innovation,strategy
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