組織内自尊感情の形成過程に関する考察

向日 恒喜1)

1) 中京大学

Abstract 本研究では従業員の動機付け要因の1つである従業員の組織内での自己に対する評価に基づく組織内自尊感情の形成過程を、事例を分析することで考察する。従業員を大切にしているある製造業の取り組みを分析した結果、組織内自尊感情には「とてもよい」と「これでよい」との側面があり、組織の取り組みによって「とてもよい」との側面だけではなく、「これでよい」との側面を高めていることが明らかにされた。
Concept of the Organization-Based Self-Esteem (OBS) which is individual self-evaluation in organization receives attention as one of employees' motivational factors. This study aims to discuss the formulation process of OBS based on a case study. The results show that 1) OBS has two aspects which are "very good" and "good enough," and 2) organizations' approach for employees enhances not only OBS of "very good" but also "good enough."
Keywords 組織内自尊感情,動機,事例研究
Organization-Based Self-Esteem,Motivation,Case Study
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